این نوع نامه تا زمانی که تاریخ و شماره دفتر دبیرخانه اداری را نخورده است جزو نامه های عمومی به شمار می آید. در خواست شغل با اینکه یکی از نامه های بسیار رایج است اما چون نویسندگاه آن غالبا تجربه اداری ندارند در تنظیم نوشته خود دچار مشکل می شوند.
در خواست کار در حقیقت یک نوع آگهی فروش خدمت است و در این زمینه داوطلبان فراوانی رقابت می کنند. و از این نظر طرز نوشتن نامه درخواست تاثیر زیادی در موفقیت نویسنده آن دارد.
متقاضی کار باید نامه خود رابا خواسته های کارفرما هماهنگ کند یعنی مسائلی را در نوشته خویش بیاورد که کار فرما به دانستن آنها نیاز دارد. آرایش ظاهری نامه نیز دلیل خوبی بر علاقه و نظم و سلیقه نویسنده آن می باشد.
برای تهیه یک درخواست مناسب شغل بهتر است به موارد زیر توجه کرد:
۱- جالب بودن ظاهر نامه انتخاب کاغذ سفید و استاندارد در قطع مناسب با مقدار مطلب
۲- تایپ شدن نامه یک امتیاز به شمار می آید
۳- تمیز و مرتب بودن که خود گویای دقت و علاقه نویسنده نامه و اهمیت داشتن شغل برای وی می باشد.
۴- پرهیز از نوشتن موارد غیر لازم اگر درخواست کننده تجربه یا تخصصی در رشته ای ندارد نباید مطلبی درباره آن بنویسد . همچنین اگر در آگهی از حقوق بحثی نشده است نباید در نامه درباره آن سخنی به میان آورد. مانند “حاضرم با حد اقل حقوق کار کنم”
سوابق تحصیلی و کاری
در این قسمت از نامه از تحصیل کار آموزی و میزان تجربه ای که در زمینه شغل در خواستی مورد نیاز است سخن گفت. باید بر اساس خواسته های کارفرما این قسمت را تکمیل کرد.بهتر است داوطلب هر نوع کار – حتی جزئی – مربوط به شغل درخواستی خود را شرح دهد. به طور مثال اگر در تابستان ها برای کسب مخارج تحصیل خود کار می کرده ذکر کند زیرا ممکن است در جای خود یک امتیاز باشد.
معرف
متقاضی کار از افراد مورد اعتماد و معتبر باید به عنوان معرف در درخواست خود نام ببرد زیرا چنین افرادی مانند ضامنی هستند که می توانند اعتماد کارفرما را جلب نمایند.
مصاحبه
در این قسمت تقاضای تعیین وقت برای مصاحبه می کنند. و شماره تلفن تماس خود و اقوام و آشنایان را در نامه قید می کنند تا تماس تلفنی دچار مشکل نشود.
جملات این قسمت باید لطیف و غیر آمرانه باشد . مانند این جمله : ممکن است افتخار مصاحبه را به من بدهید ؟ در صورت نیاز لطفا با شماره تلفن … تماس حاصل فرمایید.
نکاتی که باید رعایت شود تا یک نامه استخدامی موفق داشته باشید:
۱ – نامه خود را قبل از فرستادن غلطگیری و اصلاح نمایید . اگر بخواهید که به طور حرفهای نامه را بنگارید، حتماً باید نامه شما خالی از اشتباهایت نظیر اشتباهات چاپی، املائی و دستور باشد. بیشتر نامههای از این دست به دلیل چنین اشتباهاتی تاثیر داده نمیشوند.
۲ – نامه خود را به نام فردی که شما را استخدام میکند و یا مدیریت استخدام و یا قسمت استخدام ارسال کنید . با شرکت فوق تماس بگیرید و نام فردی که در قسمت استخدام مسئول این گونه امور است را گرفته و نامه خود را به نام ایشان ارسال نمایید، این کار یک آغاز و ابتکاری است که تاثیر مثبتی را بر روی خواننده نامه استخدامی شما میگذارد.
۳ – نامه خود را به نام شخصی بفرستید، نه به نام شرکت . از اسم و سمت شخص فوق استفاده کنید در صورت ممکن و تذکیر و تانیث ایشان را در صورت عدم آگاهی حدس نزدید، هدف شما این است که نامه را برای فردی ارسال کنید که قصد دارد شما را استخدام کند و نیز شما قصد همکاری با ایشان را در آینده دارید.
۴ – با کلمات دلخواه خود بنویسید. نامه استخدایم شما به مانند روزمه شما باید کاملاً نشان دهنده و بازتاب اندیشه و تفکر شما نسبت به چنگ آوردن شغل جدید باشد. کارفرمایان دنبال اطلاعات علمی و همچنین شوق و ذوق کاری شما هستند.
۵ – کتابهای مرجع را برای برطرف کردن و احیاناً کمک در نکات دستور و املائی بکارگیرد . برای اینکه واقعاً یک وضعیت نکوهش آوری به وجود میآید هنگامی که شما اشتباهات املائی و یا دستور دارید, هرگز در استفاده کردن از کتابهای مرجع و لغت تردید نکنید و حتی از کتاب های گوناگون که در دستور، لغت و ادا کردن کلمات کمک میکنند بهره ببرید.
۶ – در نامه خود نشان دهید که اطلاعاتی از سازمان یا شرکت فوق دارید . این دقیقاً محلی است که شما میتوانید نشان دهید که درباره ایشان تحقیق کرده اید، همینطور و بدون اططلاع شماره تلفن شرکت فوق را نگرفته اید، شما میدانید که شرکت مزبور چه کسانی هستند، چه میکنند و به همین دلایل انتخابشان میکنید.
۷ – از عبارت و جملات استفاده کنید که برای کارفرما قابل شناختن و معنیدار باشد . نامه خود را تا جایی که ممکن است مرتب و معنیدار جلوه دهید طبقه بندی شده آن را عرضه کنید، دانسته های خود را از شرکت و خریداران و نیز نحوه عرضه کالا در آنجا بیان کنید. و وارد کلمات و اطلاعات تصنعی و حرفه ای خود که به شغل مورد نظر مربوط نیست، نشوید.
۸ – مطئمن شوید که آدرس خود به همراه شماره تلفن را در نامه خود قید کرده اید . حتماً باید آدرسی که جواب نامه شما می بایست به آن بازگردد را ذکر کنید، میتواند شامل کد پستی، شهر، تلفن و آدرس محل سکونت باشد.
۹ – حالت رسمی و یا حرفه ای به نام خود بدهید تا خود را به صورت حرفهای جلوه دهید . در این صورت نامه شما برای طرح مصاحبه نزدیک شده در واقع ارزش نامه شما هنگامی آشکاری شود که برای مصاحبه دعوت شوید.
۱۰ – “من“ را کم ارزش جلوه دهید و به “شما“ اهیمت بدهید . یعنی کاری کنید که کلماتی مانند “من انتظار دارم“ را به “شما می خواهید“ تبدیل کنید، در واقع “شما می خواهید“ مربوط به خواستههای کارفرما میباشد. شما چه کاری میتوانید برای شرکت کارفرما انجام دهید و در واقع هر چه بیشتر به خواسته های کارفرما بها دهید، میل انجام مصاحبه با شما افزایش مییابد.
۱۱ – مطئمن مطالب را بیان کنید اما خود نمایی نکنید . تمامی ملزومات را برای انجام کار شرح دهید، سعی کنید تا مسیری را برای ارتباط مناسب بین تواناییها و قابلیت های خود و نیازهای کارفرما پیدا کنید، بر روی قابلیت زیست پذیری خود تاکید کنید و اینکه میتوانید خود را با شرایط کاری وفق دهید.
۱۲ – مطمئن شوید که کارفرما نامه شما را با بینش منحصر به فرد مربوط به شما میخواند . موضوع اصلی تمامی موارد قابل ذکر در نامه را تجربه، توانایی، قدرت, هنر و نیروی کاری خود قرار دهید و نیز شرح دهید که چگونگی این موارد در خدمت شرکت قرار می گیرد و در این هنگام سعی کنید از کلمات و جملاتی استفاده کنید که به گرمی حالات شما را بیان کند.
۱۳ – نامه خود را به گونهای طرح کنید که نشان دهد مشا به هر نحو شایسته همکاری با ایشان هستید. . توضیح دهید که شما که هستید و چه کاری را می خواهید برای کارفرما انجام دهید، بیان کردن این حالات در لغت زیاد مشکل نیست و نیز نشان دهید که شما خود نیز درخواست همکاری دارید.
۱۴ – ساختمانبندی نامه خود را به گونه ای تنظیم کنید که بیان کننده هدف ویژه و مخصوص خود شما باشد. . هدف اصلی نامه استخدامی خود را در پاراگرفا ابتدایی شرح دهید، تصمیم بگیرید که بر روی این موضوع زیاد بحث کنید و مطمئن باشید که در عین حال این کار شما انگیزه کارفرما را برای به جریان انداختن کار شما تقویت میکند.
۱۵ – نسبت به درجات علمی و مدارج تحصیلی خود در نامه اهمیت بدهید . میتوانید به نحوی آنها را جلوهدار نمایش دهید، یا نوع قلم آنها رعوض کنید و یا زیر آنها خطی کشیده و یا میتوایند حق در لیستی آنها را ارائه نمایید فقط در تمامی این حالت سعی داشته باشید که قابلیت خواندن خود را از دست ندهند. این کار حتی وقتی که کارفرما نامه شما را سطحی هم میخواند، میتواند بقدر کافی مؤثر باشد.
۱۶ – کوتاه و مختصر و خلاصه آن را ارئه کنید . نامه را ساده و تمیز ارائه نمایید نه در هم ریخته، در هر پاراگراف از هفت خط بیشتر ننویسید و نیز سعی کنید د رهر پاراگراف از پنج خط یا کمتر بهره ببریید. طول جملات را تنوع ببخشید، هیچ یک از جملات خود را طولانی عرضه نکنید اما آنها را کوتاه هم قطع نکنید، یک صفحه کاملاً کافیست برای یک نامه استخدامی.
۱۷ – تواناییهای خود را با دلیل اثبات کنید . برای هر شغل و سمتی دو نوع توانایی و مهارت علمی داریم: مهارت فنی اصلی که در واقع مهترین ارزش نیز میباشد، دومی مهارتهای کاردانی در سطح وسیع میباشد که برای کارفرمایان کاملاً مناسب و از ملزومات ابتدایی میباشد… داشتن اولین نوع شما را هنوز پشت در بسته نگه میدارد ولی همراه شدن این با دومی شما را موفق می کند
۱۸ – فقط نامه اصلی را بفرستید . هرگز کپی ای کپیهایی را همراه نامه اصلی و یا بدون نامه اصلی نفرستید و از چاپگرهای سونزی نیز بهره نگیرید و همچنین نامه خود را دستخط هم ننویسید.
۱۹ – کپی از رزومه خود را نیز به نامه استخدامی پیوست بزنید . حتماً به خطار داشته باشید که هدف شما از نامه استخدامی این است که روزمه خود را به دست کارفرما برسانید و شرایط را برای مصاحب فراهم نمایید.
۲۰ – عکس خود را به نامه خود الصاق نکنید . به غیر از نوشتن نامه استدخایم برای شغلهایی مانند: بازیگری و شغلهایی مانند: بازیگری و شغلهایی که با چهره سر و کار دارند، اختصاص دادن فضایی به عکس خود در نامه استخدامی کاری بیهوده است، برای کارفرمایان همین مهم است که قابلیتها و توانهاییهای شما را با کار خود مرتبط بدانند.
۲۱ – نامه خود را با درخواستی تمام کنید .اصلیترین هدف در نگارش نامه استخدامی شفاهیان رسیدن به مرحله مصاحبه است بنابر این در مورد مصاحب در انتها نامه خود سئوال کنید و در خدمت مصاحبه را نیز فراموش نکنید.
منبع:
ایران استخدام
مطلب مرتبط:
نمونه نامه درخواست شغل و استخدام